måndag 27 april 2015

Vecka 18


Hej!

Denna vecka kommer eleverna att ha matteprov på torsdag, kapitel 5 - geometri.
Tisdagens musik blir förmodligen i sal 13 med datorerna, onsdag idrott ute, torsdag engelskläxa och fredag lovdag!

Då niorna åker till Auschwitz denna vecka kommer det att bli en del lärarbyten på vissa lektioner. Dessa är eleverna idag informerade om.

Inför nästa vecka har vi inget speciellt ännu att komma med, så vi lämnar den hyfsat "blank". :)

Vi har diskuterat internetvett och hur man bör hantera sina och andras foton på nätet. Att man inte vare sig tar, skickar eller lägger upp bilder på någon annan än sig själv eller personer som man uttryckligen fått ett medgivande ifrån. Jag var något provocerande mot eleverna, men jag upplever att det finns en "låt-gå-mentalitet" kring ämnet, att inte alla förstår hur allvarligt det kan bli om det går snett.

Prata om detta hemma! Vem äger bilder på nätet? På facebook? Vad händer om någon lagt upp en bild på mig som jag inte vill? Vart vänder jag mig? Vad händer med mig om jag lagt upp en bild på någon som inte ville det? Polisanmälan?

Diskutera och ta reda på tillsammans är vårt tips.

Ha en trevlig vecka!

Mvh Frida & Niclas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar